Festivalis „Vilnius Mama Jazz“ žengia į trečią dešimtį

Jau beveik įpusėjo jubiliejinis dvidešimtasis festivalis „Vilnius Mama Jazz“. Festivalio klausytojai gali paliudyti, kad du pirmieji vakarai šių metų festivalio sūkuryje dovanojo vienas įspūdingiausių akimirkų.

Festivalio atidarymo misija buvo patikėta vienam žymiausių Izraelio scenos atstovų, kontrabosininkui Avishai Cohenui. Džiazo scenos brangakmenis Lietuvos publiką nustebino ne tik nauja programa, bet ir naujais scenos partneriais. Šiam kontraboso genijui nepamirštamą koncertą sukurti padėjo pianistas bei kompozitorius Elchinas Shirinovas bei A. Coheno tėvynainė būgnininkė Roni Kaspi. Prestižinio Berklio koledžo studentė pavergė Lietuvos publiką, net sudėtingiausias poliritmines figūras sugrojusi taip lengvai ir su tokiu groove‘u!

Vakar Šiuolaikinio meno centre koncertavo skandinaviško džiazo pažiba, vienas populiariausių kontrabosinininkų pasaulyje – Larsas Danielssonas. Jam talkino buvęs Esbjörn Svensson trio būgnininkas Magnusas Öströmas, roko ir džiazo scenose aktyviai plušantis gitaristas Kristeris Jonssonas bei vienas ryškiausių Prancūzijos viduriniosios kartos pianistų Gregory Privat. Klausytojai, kurie išgirdo L. Danielssoną grojant gyvai, vienu balsu tvirtino, jog mielai dar kartą sugrįžtų į salę, kurioje aidėtų šio švedo rankomis virpinamos kontraboso stygos. Šio kvarteto koncertas Šiuolaikinio meno centro scenoje buvo daugiau nei muzika – tai veikiau sielą apvalanti garsų terapija.

Pirmąją festivalio dieną buvo atidarytos dvi festivalio parodos: bendradarbiaujant su modernaus ir šiuolaikinio meno fondu „Lewben Art Foundation“, festivalio komanda užsukti į „Vilnius Mama Jazz“ pakvietė sniego žmogų. Tai jaunosios kartos menininko Tomo Daukšos skulptūra, gimusi tyrinėjant šį žmonijos fantaziją audrinantį fenomeną. Beje, T. Daukša savo tyrinėjimuose aprašo atvejus, kai norėdami prisivilioti sniego žmogų nuotykių ieškotojai pasitelkdavo klasikinę muziką ar net grupės „Tag Team“ dainą „Whoomp (There It Is)“, tačiau šįkart šį mistinį padarą į Šiuolaikinio meno centrą pakvietė aukščiausios prabos džiazas.

Šalia įspūdingu stotu pasižyminčio sniego žmogaus akis galima paganyti po puikiai fotografijos pasaulyje žinomo Dainiaus Labučio darbus. Vis gilyn į meninę fotografiją neriantis menininkas,  pristatė festivalio fotografijų parodą „Retrospektyva 2002 – 2021“, kurioje galima išvysti įdomiausias D. Labučio užfiksuotas „Vilnius Mama Jazz“ akimirkas.

Dar karštus dviejų pirmųjų dienų įspūdžius vejasi trijų ateinančių dienų nenuspėjamos programos. Festivalis „Vilnius Mama Jazz“ žada nustebinti ir pateisinti visus klausytojų lūkesčius. Skamba kaip iššūkis? Per šiuos dvidešimt metų festivalis įrodė – iššūkiai jam ne kliūtis, o stimulas eiti į priekį.

„Vilnius Mama Jazz“ – istorinę atmintį puoselėjantis festivalis, todėl šįmet scenoje lankytojai išvys ne vieną žanro grandą spėjusį tapti festivalio veidu ar netgi talismanu. Vienas jų – nepailstantis pačių netikėčiausių garsinių idėjų sumanytojas bei tikrų tikriausias mūsų šalies džiazo flagmanas Vladimiras Čekasinas, rugsėjo 24 d. į sceną žengsiantis su ilgamečiais bičiuliais: Vytautu Labučiu ir Arvydu Joffe. Kartu šie muzikantai pristatys specialią programą – „Sonata B“.

„Tai bus laisva fantazija JAV kompozitoriaus Samuelio Barberio sonatos fortepijonui motyvais, – pasakoja idėjos sumanytojas V. Čekasinas bei priduria: – A. Joffė gros tiek elektroniniais, tiek akustiniais būgnais, tačiau tradicinės ritmo funkcijos šie instrumentai neatliks. Pagrindinis dėmesys bus sutelktas į melodinę kūrinio pusę. To paties galima tikėtis ir iš V. Labučio, kuris gros ne tik saksofonu, bet ir elektroniniais instrumentais.“

Tiek V. Labutis, tiek A. Joffė praeityje ne kartą grojo su V. Čekasinu. Jų diskografijas puošia bendri įrašai, o biografijas – šilti prisiminimai. Tačiau scenoje jie visuomet pasirodydavo lydimi kitų velniškai talentingų kolegų, o ne kaip savarankiškas trio, todėl „Vilnius Mama Jazz“ suteiks unikalią progą savo akimis išvysti šiuos scenos didžiūnus kartu.

„Vilnius Mama Jazz“ turi savotišką tradiciją – nustebinti publiką kolektyvais, atrodytų, ne visai telpančiais į džiazo rėmus. XX−asis festivalis ne išimtis.

Dėmesio, šeštadienį į „Vilnius Mama Jazz“ atskrenda tikra intriguojančios muzikos kometa – kultinio britų leidinio „The Guardian“ praminta Jungtinės Karalystės scenos supernova Emma-Jean Thackray. Britų multiinstrumentininkė, prodiuserė bei didžėjė atvyksta su bičiulių palyda – būgnininku Dougal‘u Tayloru, pianistu Lyle Bartonu, tūbininku Benu Kelly ir perkusininku Dwayne‘u Kilvingtonu.

Rugsėjo 25 d. kiekvienas melomanas privalo būti Šiuolaikinio meno centre, nes kitos progos pamatyti E.J. Thackray mūsų šalyje, tikėtina, teks laukti labai ilgai. Sparčiai populiarėjanti muzikantė gali tapti sunkiai įkandama nemenkai daliai koncertų organizatorių.

Ypatingą dovaną – mušamųjų instrumentų pagalba prisibelsti į žmogaus širdį – turintis būgnų ir perkusijos meistras Vladimiras Tarasovas XX-ojo „Vilnius Mama Jazz“ festivalio baigiamajame koncerte rugsėjo 26 d. pasirodys su ypatingu kvartetu. Scenoje maestro akomponuos talento ir beprotiškų idėjų nestokojantys bičiuliai – saksofonininkas Vytautas Labutis, kontrabosininkas Eugenijus Kanevičius ir trimitininkas Mindaugas Vadoklis.

Žinant šių muzikantų kūrybinį potencialą bei virtuozišką instrumentų valdymą, prognozuojama, kad festivalio uždarymo koncerte pakils tikrų tikriausias viesulas, nubloškiantis šalin bet kokius kasdienius rūpesčius. Tai bus ausis ir akis prikaustantis pasirodymas.

TAIP PAT SKAITYKITE