Izida Gerkena: kaip naujos kartos automobiliai keičia darbuotojų vaidmenį?

Izīda Gerkena

Tam, kad galėtų kurti naujos kartos automobilių modelius, gamintojai jau dabar ieško įvairių sričių darbuotojų, pradedant programinės įrangos ir algoritmų kūrėjais, duomenų analitikais ir baigiant dirbtinio intelekto ir kibernetinio saugumo specialistais. Rinkoje pasirodžius naujos kartos automobiliams ir keičiantis automobilių pirkėjų įpročiams, pokyčių negali išvengti ir pardavėjai, taigi iš esmės keičiasi darbuotojų vaidmuo. Patys matome, kad automobilių techninės priežiūros specialistas – jau ne tik mechanikas, bet ir klientų konsultantas, daugiau dirbantis virtualiojoje erdvėje nei tiesiogiai. Manau, tai liudija, kad šios verslo srities sėkmę ateityje lems būtent darbuotojai.

Įmonių vadovams šiuo perversmo laikotarpiu akivaizdu, kad žmogiškųjų išteklių vaidmuo ne tik išaugo, bet ir labai pasikeitė. Žinoma, yra visos galimybės pokyčius pakreipti taip, kad laimėtų klientas.

Pasaulinė automobilių programinės įrangos ir elektronikos rinka ir toliau vystysis. Remiantis bendrovės „McKinsey“ ataskaita, numatoma, kad automobilių programinės įrangos sritis iki 2030 m. kasmet augs 9 proc. Tai daugiausia lems naujų automobilių valdymo funkcijų kūrimas, pagalbinių sistemų tobulinimas, autonominio vairavimo technologijų diegimas ir kt. O kaip tai paveiks šios srities darbuotojus?

Tobulėjant technologijoms, Lietuvoje, kaip ir kitur Europoje, keičiasi sertifikuotų automobilių remonto centrų darbo specifika, nes darbuotojams tenka dirbti su automobilių elektros, o ne mechaninėmis sistemomis. Kalbama ne tik apie automobilius su vidaus degimo varikliais, į kuriuos kasmet diegiamos naujos pažangiausios technologijos. Į automobilių remonto centrus vis dažniau atkeliauja automobiliai, kurie iš esmės sukurti kitaip. Ir nors elektromobiliams remonto paprastai reikia mažiau, dirbant su šiomis transporto priemonėmis būtinos išsamios elektronikos srities žinios.

Daugėjant elektromobilių, remonto centruose baiminamasi, kad teikiant kasdienes paslaugas gali gerokai sumažėti žmogaus darbo poreikis. Šalia mechaniką išmanančių specialistų vis dažniau darbuojasi elektrikai ir programuotojai. Nereikia galvoti, kad mechanikų darbui kils pavojus, nes iš tikrųjų šie meistrai jau dabar dirba su programine ir diagnostikos įranga ir jiems tenka išmanyti automobilių elektroniką. Žinoma, reikalavimai vis didėja. Pavyzdžiui, „Moller Auto“ centrų darbuotojai nuolat įgyja naujų žinių.

Žinių apie transporto priemones visuma leidžia šių centrų specialistams iš dalies atlikti ir klientų aptarnavimo funkcijas. Kaip tai vyksta? Prieš 5 ar 10 metų neįsivaizdavome, kad klientas galėtų pats nevykti į servisą, kur bus apžiūrimas jo automobilis, su specialistais susitariama, kokių remonto darbų reikia, ir pan. Dabar mūsų darbuotojai aktyviai naudojasi išmaniąja įranga, pvz., automobilio apžiūrą rodo vaizdo ryšiu ir iš karto tariasi su klientu kokius darbus atliks, konsultuoja dėl techninės priežiūros, parodo, kiek remonto darbų jau atlikta. Būtent gebėjimas operatyviai ir skaidriai susitarti su klientu dėl būsimų remonto darbų per nuotolį yra labai vertinamas klientų, kuriems laikas turi aukso vertę.

Žmonės vis dažniau internetą naudoja ir priimant sprendimus dėl pirkimo, tad tiesioginiai kontaktai su pirkėju yra vis retesni. Tokios tendencijos sujudino dirbančiuosius pardavimo srityje. „Mckinsey“ tyrimas parodė, kad prieš 10 metų iki priimdami sprendimą pirkti žmonės į automobilių pardavimo centrus ateidavo bent 5 kartus, o dabar apsilankymų rodiklis – 1,6 karto. Nepaisant to, mūsų darbuotojai, dirbantys pardavimo sektoriuje, atrado nemažai būdų, kaip prisitaikyti ir padėti pirkėjui nueiti visą kelią iki savo automobilio įsigijimo, išlaikydami ryšį su klientu ilgą laiką – dabar žinome, kaip pristatyti automobilius internete, naudoti nuotraukas, vaizdo įrašus, investuojame į interneto svetainių tobulinimą, įgyvendindami perspektyvą, kad ateityje dirbsime virtualiai. Vis dėlto aš nemanau, kad žmogaus darbas šioje srityje išnyks: žmogiškasis kontaktas, bent vienas pokalbis akis į akį, pagalba tvarkant dokumentus ir daugybė kitų aspektų turės įtakos tam, kad negalėsime apsieiti be realaus žmogaus darbo.

Be to, klientų aptarnavimas nesuteikia progų snausti. Būtent ryšių su klientais galimybių ieškojimas, tenkinant augančius jų poreikius, yra pagrindinė šioje srityje dirbančių žmonių užduotis. Ne veltui bėgant metams tapome svarbiausiais naujų ir mažai naudotų automobilių pardavimo rinkoje, be to, teikiame tokias paslaugas kaip automobilio nuoma, draudimas ir kt. Ar jau ir sustosime? Tikriausiai, kad ne.

Tokioje dinamiškoje verslo aplinkoje ir esant tokioms neapibrėžtoms ekonominėms sąlygoms kaip šiandien, būtent talentingi ir pokyčiams pasirengę darbuotojai suteiks galimybę verslui augti. Jau žinome, kad mūsų laukia tokių naujovių kaip dirbtinis intelektas integravimas į kasdienį darbą, o tai tikrai dar labiau keis darbuotojų vaidmenį. Žinoma, tikimės, kad dirbtinis intelektas ir papildytoji realybė išvaduos nuo mažiau reikšmingų kasdienių darbų ir savo žinias galėsime skirti tolesnei pažangai. Verslo aplinkoje tiesiog teks susitaikyti su tuo, kad ribos tarp to, kokį vaidmenį ir funkcijas atlieka vienas ar kitas kolega, vis labiau nyks.

TAIP PAT SKAITYKITE