Privatūs prekės ženklai – pigūs ir aukštos kokybės?

Privačių prekės ženklų produktai

Žemesnė kaina ir aukštesnė kokybė dažnam pirkėjui gali atrodyti kaip misija neįmanoma, tačiau įvairių prekių pardavėjai dar XIX a. rado būdą, kaip šį iššūkį įveikti pasitelkiant privačius prekės ženklus. Kodėl privatūs prekės ženklai yra pigesni ir kaip jie gali pasiūlyti aukštesnę kokybę, pasakoja „Lidl Lietuva“ komercijos vadovas Lukas Gudas.

Privačiais prekės ženklais žymimos prekės, kurias gamina prekybos tinklui priklausančios įmonės, ar kurias jis užsako pagaminti pas nuolatinius partnerius. Nors labiausiai tokia prekių rūšis kartu su maisto prekybos tinklų plėtra išplito prieš maždaug 30 metų, privačių prekės ženklų istorija siekia net XIX a.

Pirmiausia privačius prekės ženklus pradėjo kurti drabužių pardavėjai ir universalinės parduotuvės, siekdamos geriau atitikti savo klientų poreikius. Jos nusprendė ne tik pardavinėti kitų prekės ženklų rūbus, bet ir pačios juos siūti bei žymėti savo privačiu prekės ženklu. O maisto produktų srityje vienus pirmųjų privačių prekės ženklų įvedė arbatos prekybos tinklas „Atlantic and Pacific Tea Company“, pasiūlęs savo prekės ženklo arbatas. 

„Nuo to laiko privatūs prekės ženklai itin išplito įvairiose šalyse. Remiantis tyrimų bendrovės „Nielsen“ duomenimis, 2023 metų pirmajame ketvirtyje parduotų prekių su privačiais prekės ženklais vertė Europoje vidutiniškai sudarė daugiau nei trečdalį visų greito vartojimo produktų. Šveicarijoje šis rodiklis siekė net 52 proc., o Jungtinėje Karalystėje, Ispanijoje, Portugalijoje ir Belgijoje – 40 proc. Savo privačius prekių ženklus šiais laikais siūlo ne tik maisto prekybos tinklai, bet ir tokie el. prekybos milžinai, kaip „Amazon“, kuris turi daugiau nei 100 privačių prekės ženklų“, – pasakoja L. Gudas.

Populiarumą lemia kaina ir patikrinta kokybė

Nors Baltijos šalyse privatūs prekės ženklai tarp greito vartojimo prekių kol kas sudaro palyginti nedidelę dalį – apie 10–15 proc., L. Gudo teigimu, šie ženklai ir Lietuvoje itin sparčiai populiarėja.

„Privačių prekės ženklų populiarumą lemia daugiausia du veiksniai. Visų pirma, tokie produktai yra pigesni, nes į jų kainą neįeina papildomi rinkodaros kaštai. Privatūs prekės ženklai įprastai kainuoja ženkliai mažiau už žinomus prekės ženklus. Kita itin svarbi priežastis – kokybės kontrolė. Pardavėjai užsakydami produkto gamybą ar gamindami jį patys, gali kelti papildomus kokybės reikalavimus tiek pačiai gamybai, tiek naudojamoms žaliavoms ir taip užtikrinti, kad privatus prekės ženklas atitiks pirkėjų aukštus lūkesčius“, – teigia „Lidl Lietuva“ komercijos vadovas.

„Lidl“ asortimentą sudaro 90 proc. privačių prekės ženklų

Lietuvoje daugiausia privačių prekės ženklų galima rasti „Lidl“ prekybos tinkle, kuriame paties „Lidl“ gaminami arba užsakomi pagaminti produktai sudaro apie 90 proc. viso asortimento. L. Gudas pabrėžia, kad tarptautinė „Lidl“ grupė dalį privačių prekės ženklų užsako dideliais kiekiais tūkstančiams parduotuvių įvairiose šalyse. Didelis užsakymų mastas sumažina vieno produkto savikainą ir dėl to „Lidl“ pirkėjams gali pasiūlyti itin patrauklią kainą išlaikant tokią pat aukštą produktų kokybę.

„Pats efektyviausias būdas pasiūlyti pirkėjams geriausią kokybę už geriausią kainą yra pasitelkti privačius prekės ženklus. Tokiu būdu mes galime išlaikyti tokią pat aukštą ar net aukštesnę kokybę už kitų prekės ženklų, tačiau parduoti juos pigiau. Verta pažymėti, kad dažnai privatūs prekės ženklai yra gaminami tose pačiose gamyklose, kaip ir žinomų tarptautinių prekės ženklų bei pasižymi beveik identiška ar net geresne sudėtimi“, – sako L. Gudas. 

Reikalauja aukštų standartų

Savo privačių prekės ženklų kokybę „Lidl“ garantuoja taikydama gamintojams ir tiekėjams – tiek esantiems Lietuvoje, tiek užsienyje – itin griežtus reikalavimus, dažnai – griežtesnius nei numato teisės aktai, pažymi L. Gudas.

„Pavyzdžiui, kiekvienas „Lidl“ privačių prekių ženklų produktų gamintojas privalo atitikti visame pasaulyje galiojančio Didžiosios Britanijos mažmeninės prekybos konsorciumo (BRC), pripažintos sertifikavimo įstaigos „International Featured Standard“ (IFS) standartų arba kitus kriterijus. Šių sertifikatų įdiegimas padeda tiekėjams tinkamai vykdyti gamybos ir kitus procesus, išlaikyti produktų kokybę bei lengviau suvaldyti kylančias rizikas. Kadangi „Lidl“ yra tarptautinė įmonė, kokybės standartai yra universalūs ir visose šalyse kokybei taikomi reikalavimai yra tokie patys – tai reiškia, kad Lietuvos tiekėjams taikomi reikalavimai yra tokie kaip ir Vokietijos, Prancūzijos, Italijos ar kitų šalių“, – pasakoja L. Gudas.

Daugiau nei 2700 kokybės tyrimų

Kita kertinė „Lidl Lietuva“ kokybės užtikrinimo sistemos dalis – kruopštus visų prekybos tinklo privačių prekės ženklų produktų tikrinimas tiek įmonės viduje, tiek užsakant tyrimus nepriklausomose akredituotose tyrimų laboratorijose.

„Šių patikrinimų metu yra tiriamos gaminių maistinės vertės, nepageidaujamų medžiagų likučiai, analizuojamos produktų sudedamosios dalys. Tiriama, ar produktas yra saugus, ar atitinka numatytą receptūrą ir kitus keliamus reikalavimus. 2020–2021 finansiniais metais atlikome daugiau kaip 2,7 tūkst. tokių tyrimų. Papildomą dėmesį skiriame greičiausiai gendantiems maisto produktams, todėl švieži mėsos, žuvies ir pieno produktai taip pat yra tiriami pasaulyje lyderiaujančioje, nepriklausomoje analitinių tyrimų laboratorijoje „Eurofins“, – sako L. Gudas.

Kuria sveikatai palankesnius produktus

Dar vienas privačių prekės ženklų privalumas – jie suteikia galimybę prekybos tinklams kurti inovatyvius produktus, pastebi L. Gudas.

„Pavyzdžiui, siekdami sveikesnės gyventojų mitybos, kartu su užsienio ir Lietuvos gamintojais bei Kauno technologijos universiteto (KTU) mokslininkais kuriame naujas mūsų privačių prekės ženklų receptūras, kuriose būtų mažiau pridėtinio cukraus ir druskos. Tačiau tuo pačiu siekiame, kad šie produktai išliktų tokie pat skanūs, nepasitelkiant papildomų dirbtinių maisto priedų ar saldiklių“, – sako L. Gudas.

TAIP PAT SKAITYKITE