R. Budbergytė imasi savitarnos kasų: prekybos centrai išnaudoja pirkėjus ir kraunasi pelnus

Savitarnos kasos

Prekybos centrams masiškai plečiant savitarnos kasų tinklą ir taip aptarnavimo kaštus perkeliant ant pirkėjų pečių, Seimo socialdemokratų frakcijos seniūnė Rasa Budbergytė teikia Vartotojų teisių apsaugos įstatymo pataisą, numatančią sąnaudų atlyginimą vartotojams, mokantiems už prekes savarankiškai.

„Prekybininkai tokiu būdu tiesiog perkelia prekių skenavimą bei apmokėjimą ant vartotojų pečių. Kasininkų algos yra vergiškos, darosi vis sunkiau pritraukti naujus darbuotojus, tad prekybininkai įsigudrino savitarnos kasose „įdarbinti” pirkėjus.

Prekybos centrai privalo rasti būdą, kaip kompensuoti dalies žmonių patiriamus nepatogumus, o veikianti valstybė tai turi užtikrinti”, – sako buvusi finansų ministrė R. Budbergytė.

Pasak Seimo narės, daliai žmonių savitarnos kasos – papildoma našta, o visą naudą gauna didieji prekybininkai, kurie į prekių kainas įskaičiuoja visas papildomas sąnaudas.

„Įrengę savitarnos kasas, prekybininkai žada pagreitinti atsiskaitymo už prekes procesą. Bet praktika rodo, kad daliai žmonių savitarnos kasos tik apsunkina apsipirkimą.

Trūkstant kasų su kasinininkais, susidaro eilės, kyla daug neaiškumų dėl sistemų klaidų. Tad aptarnavimo laikas savitarnos kasose tampa ilgesnis nei įprastose kasose, o jas aptarnaujanti viena kasininkė dažnai būna viena ir „perdegusi” – taigi, tai ir socialiai neatsakingas elgesys”, – komentuoja R. Budbergytė.

Politikė pastebi, kad tam tikroms visuomenėms grupėms automatinių sistemų valdymas yra sunkiau perprantamas.

„Ne visi žmonės yra pasiruošę naudotis savitarnos kasomis. Sistemos gali būti nepatogios tiems, kurie dėl savo amžiaus, kitokių psichosocialinių, sveikatos ypatybių negali taip greitai perprasti šių įrenginių valdymo. Ką tokiu atveju jiems daryti? Naudotis paprastomis kasomis, kuriose dirba žmogus taip pat darosi nepatogu, kadangi įprastų kasų liko daug mažiau, o kai kur išvis neliko”, – pastebi socialdemokratė.

R. Budbergytė siūlo įpareigoti prekybos centrus rasti būdą, kaip kompensuoti vartotojų patiriamus nepatogumus. 

„Yra įvairiausių būdų, kaip prekybininkai galėtų atlyginti už nepatogumus. Pavyzdžiui, prekybos centrai galėtų toliau plėsti nuolaidų ir lojalumo programas, taškų sistemas. Tokiu būdu vartotojai jaustų papildomą naudą naudodamiesi savitarnos kasomis – jiems būtų atlyginta už visus nepatogumus. Tai užtikrintų geresnį verslininkų ir vartotojų interesų balansą”, – komentuoja R. Budbergytė.

TAIP PAT SKAITYKITE