Neseniai atliktas tarptautinis tyrimas atskleidė, kad beveik pusė lietuvių teigiamai vertina su tvarumu susijusią prekių ženklų komunikaciją. Kodėl ir kaip privalome garsiai kalbėti apie tvarumą ir kokią naudą tai atneša tiek įmonei, tiek vartotojui, pasakoja tvarumo ekspertės.
2022 m. pabaigoje–2023 m. pradžioje atlikto „Sustainable Brand Index“ tyrimo metu beveik pusė lietuvių – 48 proc. – nurodė, kad su tvarumu susijusią prekių ženklų komunikaciją vertina teigiamai, Latvijoje šis rodiklis yra panašus – 49 proc., o Estijoje siekia vos 35 proc. Kita vertus, tyrimas taip pat rodo, kad ne visi vartotojai pasitiki tvarumo komunikacija.
Lietuvos atsakingos verslo asociacijos (LAVA) direktorės Audronės Alijošiutės-Paulauskienės teigimu, tvarumo komunikacija yra svarbi, tačiau dar svarbiau – integruoti tvarumo principus į įmonės veiklas ir apie juos tinkamai informuoti vartotojus, pateikti pavyzdžius, pasakoti apie savo tvarumo kelionę ir pasiekimus.
„Efektyviai tvarumo komunikacijai reikalingi konkretūs argumentai ir tikslūs skaičiai. Įtikinti vartotoją, tiekėjus ir investuotojus padeda apskaičiuotas įmonės šiltnamio efektą sukeliančių dujų pėdsakas, atsinaujinančių energijos šaltinių vartojimo statistika, išvengtos atliekos ir kt. Savo veiklos tvarumo skaitmeninius rodiklius galinčios pateikti įmonės yra patikimesnės, investuotojai joms jau skiria vis daugiau savo dėmesio, o palaipsniui – ir vartotojai“, – pasakoja LAVA direktorė.
A. Alijošiutė-Paulauskienė pastebi, kad daugėja įmonių savo veiksmais prisidedančių prie tvarumo, tačiau vartotojas turi išmokti jas atpažinti ir pasitikėti.
„Neužtenka vien patiekti į rinką tvarų produktą ir tikėtis, kad vartotojas jį pasirinks. Vartotojas turi suprasti, kaip produkto gamyba prisideda prie tvarumo ir kodėl jam apsimoka jį rinktis. Tad įmonės turi skirti pakankamai dėmesio vartotojo edukacijai apie patikimus tvarumo sertifikatus, tvaresnių produktų ar paslaugų naudą žmogui, visuomenei, aplinkai“, – sako A. Alijošiutė-Paulauskienė.
Įvertinimas įpareigoja stengtis dar labiau
Ketvirtą kartą iš eilės „Sustainable Brand Index“ tyrime tvariausiu prekės ženklu Lietuvoje išrinkto „Lidl“ socialinės atsakomybės konsultantė Rasa Didjurgytė pritaria, kad nuolatinė vartotojų edukacija ir konkretumas tvarumo komunikacijoje yra būtini.
„Vienas iš mūsų stambių tvarumo tikslų – žmogui ir planetai palankesnė mityba. Šį tikslą skaidome į smulkesnius, konkretesnius uždavinius, pavyzdžiui, iki 2025 m. pabaigos savo privačių prekių ženklų produktuose sumažinti vidutinį pridėtinio cukraus ir druskos kiekį 20 proc. Toks tikslus uždavinys padeda vartotojams lengviau suprasti, ką konkrečiai darome siekdami sveikatai palankesnės mitybos, o mums – matuoti ir komunikuoti mūsų veiksmų progresą. Negana to, kartu nuolat edukuojame vartotojus, kodėl mažiau druskos bei cukraus turintys produktai yra palankesni jų sveikatai“, – sako R. Didjurgytė.
Kitas pavyzdys, ką daro „Lidl“ siekdamas vartotojams padėti paprasčiau rasti sveikatai palankesnes bei tvaresnes maisto prekes – edukacija apie tai, kas yra tikras ekologiškas produktas, bei ką reiškia specialūs sertifikatai, kaip „Fairtrade“, „Rainforest Alliance“ ir kt., kurių ženklais yra žymimi „Lidl“ produktai.
„Be to, nuolat su vartotojais dalinamės patogiai pasiekiama ir lengvai suprantama medžiaga apie mūsų tvarumo veiksmus. Pavyzdžiui, pateikiame informaciją apie produktų tvarumą mūsų kainų leidiniuose, taip pat visiems nuolat yra prieinama „Lidl“ tvarumo ataskaita. Ją ruošdami stengiamės, kad ji kuo mažiau primintų nuobodžią korporatyvinę ataskaitą ir labiau patrauktų eilinį skaitytoją – būtų įdomi, aiški, spalvinga. Tai padeda vartotoją labiau sudominti tvarumo temomis ir jam pozityviau vertinti tokią komunikaciją“, – teigia R. Didjurgytė.
Agentūra „SB Insight“ tvariausių prekės ženklų tyrimą atlieka kasmet nuo 2011 m. bei analizuoja, kaip ir kodėl vartotojai vertina prekių ženklų tvarumą. Lietuvoje šis tyrimas atliekamas kasmet nuo 2020 metų. Šiemet „Lidl“ išrinktas tvariausiu prekės ženklu Lietuvoje ketvirtą kartą iš eilės.