Net 71 proc. pirkėjų Lietuvoje teigia, kad tvarumas turi reikšmingos įtakos renkantis prekes, rodo naujausias „Sustainable Brand Index“ tyrimas, kurį atliko švedų tyrimų agentūra „SB Insight“. Tvarumo ekspertė pasakoja, kokie tvarumo aspektai Lietuvos visuomenėje yra aktualiausi.
2022 m. pabaigoje – 2023 m. pradžioje atlikto „Sustainable Brand Index” tyrimo metu net 71 proc. lietuvių nurodė, kad tvarumas jiems yra svarbus rodiklis įsigyjant prekes ar paslaugas, Latvijoje šis rodiklis siekia 65 proc., o Estijoje – 60 proc.
„Remiantis šio kasmet atliekamo tyrimo duomenimis, 2021 m. tvarumo svarba Lietuvos pirkėjų apsisprendimui buvo šiek tiek sumažėjusi – jis buvo reikšmingas 67 proc. gyventojų. Tai nestebina, nes tuo laikotarpiu visuomenės dėmesį buvo pasigvelbusi pandemija ir jos padariniai. Tačiau naujausi duomenys rodo, kad Lietuvoje – priešingai nei Estijoje ar Latvijoje – tvarumo svarba vėl stabiliai auga jau dvejus metus iš eilės“, – sako Rasa Didjurgytė, „Lidl Lietuva“ socialinės atsakomybės konsultantė.
Jos teigimu, įmonių tvarumo Lietuvoje svarba galėjo didėti dėl pasibaigusios pandemijos, vis ryškėjančios klimato kaitos, karo Ukrainoje, visuomenės brandos.
„Verta prisiminti, kad tvarumas – tai ne tik įmonės „žalumas“, rūpestis aplinka. Gyventojai, apsispręsdami, kurią prekę ar paslaugą rinktis, vertina ir kitus tvarumo aspektus, pavyzdžiui, verslo etiką, pagalbą pažeidžiamiausioms visuomenės grupėms, žmogaus teisių užtikrinimą ir darbo sąlygas“, – sako R. Didjurgytė.
Labiausiai rūpi – geros darbo sąlygos
Ankstesni „SB Insight“ tyrimų duomenys rodo, kad Lietuvos gyventojams iš visų tvarumo aspektų svarbiausia yra, ar įmonė užtikrina geras darbo sąlygas savo darbuotojams.
„Džiugu, kad dėl vartotojų ir darbuotojų lūkesčių bei į Lietuvą ateinančių investuotojų darbo sąlygos Lietuvoje nuolat gerėja. Auga atlyginimai ir kitų naudų spektras, vis labiau rūpinamasi darbuotojų fizine ir emocine sveikata. Pavyzdžiui, mes pirmieji savo veiklos srityje visiems darbuotojams suteikę privatų sveikatos draudimą užkrėtėme geruoju pavyzdžiu ir daugiau įmonių“, – sako R. Didjurgytė.
Stebi pakuočių tvarumą
Taip pat Lietuvos gyventojams rūpi, ar įmonė perdirba arba naudoja perdirbtas medžiagas, ar siūlo tvaresnes pakuotes. Nors pastaruoju metu teisės aktais yra vis labiau skatinamas tvaresnių pakuočių naudojimas, R. Didjurgytė pažymi, kad atsakingos įmonės turėtų pačios imtis papildomos iniciatyvos.
„Pavyzdžiui, mūsų parduotuvėse jau daugiau nei trejus metus prie kasų nebėra vienkartinių plastikinių pirkinių maišelių. Taip pat aktyviai mažiname plastiko kiekį mūsų privačių prekių ženklų pakuotėse ir siekiame, kad nuo 2025 m. pabaigos visos mūsų plastikinės pakuotės būtų perdirbamos. Kadangi šiemet „SB Insights“ tyrime Lietuvos gyventojai „Lidl“ ketvirtą kartą įvertino kaip tvariausią prekės ženklą, matome, kad žmonėms šie dalykai tikrai yra svarbūs“, – sako „Lidl Lietuva“ socialinės atsakomybės konsultantė.
Svarbu efektyviai naudojama energija
Tarp kitų Lietuvos gyventojų vertinamų tvarumo aspektų – efektyvus energijos vartojimas. Pasak R. Didjurgytės, tai pastaraisiais metais tapo itin aktualu ir dėl klimato kaitos, ir dėl išaugusių iškastinio kuro kainų, ir dėl priklausomybės nuo Rusijos mažinimo.
„Mes jau kelerius metus perkame tik atsinaujinančių šaltinių elektros energiją, taip pat gaminame ją savo saulės elektrinėse ir plečiame jų tinklą. Taip pat esame įdiegę ISO 50001 energijos vadybos standartą ir taikome daugybę inovatyvių energijos taupymo sprendimų. Norėdami padėti gyventojams taip pat mažinti priklausomybę nuo iškastinio kuro, plečiame elektromobilių įkrovimo stoteles, kuriose naudojama tik atsinaujinanti energija“, – teigia R. Didjurgytė.
Vietinė produkcija
Socialinės atsakomybės ekspertė pastebi, kad pirkėjai dažnai teikia prioritetą Lietuvoje pagamintoms maisto prekėms.
„Vietiniams produktams transportuoti paprastai reikia mažiau kuro, todėl išsiskiria mažiau šiltnamio dujų. Be to, perkant Lietuvoje pagamintus produktus, remiami vietiniai gamintojai. Mes nuolat plečiame bendradarbiavimą su vietiniais tiekėjais, kurių šiuo metu skaičiuojame apie 240. Privačių prekių ženklų partneriams „Lidl“ taiko griežtus tarptautinius kokybės ir tvarumo reikalavimus, tad džiugu, jog Lietuvos gamintojai ir ūkininkai noriai imasi papildomų veiksmų šiems reikalavimams įgyvendinti“, – sako R. Didjurgytė.
Agentūra „SB Insight“ tvariausių prekės ženklų tyrimą atlieka kasmet nuo 2011 m. bei analizuoja, kaip ir kodėl vartotojai vertina prekių ženklų tvarumą. Lietuvoje šis tyrimas atliekamas kasmet nuo 2020 metų.